معلم عقد

مطالب

معلم عقد

مطالب

امام زمان (عج)

سوال یا نظر :

با سلا م اصلا غیبت طولا نی چه فایده ای دارد؟....با انکه اگر حاضر باشند خلق بیشتر استفاده میکنند....اینطور نیست؟؟؟

- 18 ساله - دیپلم
پاسخ تبیان :

باسلام

دوست محترم

اینکه فرمودید در زمان حضور حضرت ، خلق بیشتر استفاده می کنند شکی نداریم اما غیبت حضرت ( ع ) از آن جهت تداوم یافته است که شرائط حضور مهیا نیست.

اما در غیبت امام زمان چه فوایدی وجود دارد؟

1) غیبت آن حضرت پیروانش را قدم به قدم آماده می سازد تا آن حضرت را از تنهایی بیرون آورند از آن جا که یکی از علل غیبت ، رفتار ناشایست شیعیان ذکر شده است رشد و ترقی پیروان حضرت آماده سازی جامعه برای پذیرش حضرت ضروری است چرا که یکی دیگر از علل غیبت ( آماده پذیرش نبودن جامعه جهانی ) می باشد .

2) محفوظ ماندن امام (علیه اسلام ) از ستمکاران و بیم کشته شدن یکی از دلائل غیبت است که تا فراهم شدن شرایط ظهور می بایست انتظار کشید (اصول کافی/ ج 1 ص 370)

3) یکی از فوائد غیبت آزمایش مردم است ، بنابر فرموده حضرت موسی بن جعفر ( علیه السلام ) ( کمال الدین و تمام الانعمه ص 136 )امام باقر علیه السلام فرمودند ( فرج ما نخواهد رسید مگر اینکه شما غربال شوید ( بحار الانوار / ج 52 /ص 113 )

پایدار باشید

از نظر و یا پیشنهاد شما استقبال می کنیم.

دفتر پژوهشی وتر
317442 1385/06/15 12:28 AM مذهبی مهدویت موسسه وتر 1385/06/27 5:57 PM
سوال یا نظر :

بین علت غیبت و مانع حضور چه رابطه ای هست؟

- 21 ساله - فوق دیپلم
پاسخ تبیان :

باسلام

دوست محترم

علت و حکمت اصلی و واقعی غیبت بر ما پوشیده است . چنانکه امام صادق ( ع ) د ر ضمن حدیثی(کمال الدین، شیخ صدوق، ج2، ص483) حکمت غیبت حضرت مهدی ( عج ) را مانند حکمت غیبت دیگر حجج الهی و آشکار شدن حکمت آن را موکول به زمان بعد از ظهور می دانند و برای تقریب به ذهن به رفتار و اعمال موسی و خضر نبی در سفر اشاره می کنند و گنگ بودن کشتن فرزند و سوراخ کردن کشتی و ... توسط خضر برای موسی ( ع ) اما جدای از فلسفه اصلی غیبت آنچه از روایات به دست می آید آن است که برخی از علت های غیبت عبارتند از :

1) محفوظ ماندن از شر ستمکاران و بیم از کشته شدن(همان، ص481)، بنابر فرموده امام صادق علیه السلام به زراره.

2) تعهد نداشتن نسبت به حاکمان جور و نبودن تعهد بیعت با آن ها بر ذمه حضرت(منتخب الاثر، ص 255)

3) آزمایش مردم بنابر فرموده موسی بن جعفر علیه السلام(بحار الانوار، ج52، ص 113، نوشته علامه مجلسی)

اما آنچه در نامه حضرت به شیخ مفید ( ره ) آمده و از علت های غیبت محسوب می شود و به رفتار ما شیعیان اشاره دارد ، همانا ناراحتی حضرت از رفتار ناشایسته برخی از شیعیان است.(همان، ص176)

بنابر این با یک انقلاب درونی و خودسازی ابتدا بایست به

سوال

سوال یا نظر :

با سلا م اصلا غیبت طولا نی چه فایده ای دارد؟....با انکه اگر حاضر باشند خلق بیشتر استفاده میکنند....اینطور نیست؟؟؟

- 18 ساله - دیپلم
پاسخ تبیان :

باسلام

دوست محترم

اینکه فرمودید در زمان حضور حضرت ، خلق بیشتر استفاده می کنند شکی نداریم اما غیبت حضرت ( ع ) از آن جهت تداوم یافته است که شرائط حضور مهیا نیست.

اما در غیبت امام زمان چه فوایدی وجود دارد؟

1) غیبت آن حضرت پیروانش را قدم به قدم آماده می سازد تا آن حضرت را از تنهایی بیرون آورند از آن جا که یکی از علل غیبت ، رفتار ناشایست شیعیان ذکر شده است رشد و ترقی پیروان حضرت آماده سازی جامعه برای پذیرش حضرت ضروری است چرا که یکی دیگر از علل غیبت ( آماده پذیرش نبودن جامعه جهانی ) می باشد .

2) محفوظ ماندن امام (علیه اسلام ) از ستمکاران و بیم کشته شدن یکی از دلائل غیبت است که تا فراهم شدن شرایط ظهور می بایست انتظار کشید (اصول کافی/ ج 1 ص 370)

3) یکی از فوائد غیبت آزمایش مردم است ، بنابر فرموده حضرت موسی بن جعفر ( علیه السلام ) ( کمال الدین و تمام الانعمه ص 136 )امام باقر علیه السلام فرمودند ( فرج ما نخواهد رسید مگر اینکه شما غربال شوید ( بحار الانوار / ج 52 /ص 113 )

پایدار باشید

از نظر و یا پیشنهاد شما استقبال می کنیم.

دفتر پژوهشی وتر
317442 1385/06/15 12:28 AM مذهبی مهدویت موسسه وتر 1385/06/27 5:57 PM
سوال یا نظر :

بین علت غیبت و مانع حضور چه رابطه ای هست؟

- 21 ساله - فوق دیپلم
پاسخ تبیان :

باسلام

دوست محترم

علت و حکمت اصلی و واقعی غیبت بر ما پوشیده است . چنانکه امام صادق ( ع ) د ر ضمن حدیثی(کمال الدین، شیخ صدوق، ج2، ص483) حکمت غیبت حضرت مهدی ( عج ) را مانند حکمت غیبت دیگر حجج الهی و آشکار شدن حکمت آن را موکول به زمان بعد از ظهور می دانند و برای تقریب به ذهن به رفتار و اعمال موسی و خضر نبی در سفر اشاره می کنند و گنگ بودن کشتن فرزند و سوراخ کردن کشتی و ... توسط خضر برای موسی ( ع ) اما جدای از فلسفه اصلی غیبت آنچه از روایات به دست می آید آن است که برخی از علت های غیبت عبارتند از :

1) محفوظ ماندن از شر ستمکاران و بیم از کشته شدن(همان، ص481)، بنابر فرموده امام صادق علیه السلام به زراره.

2) تعهد نداشتن نسبت به حاکمان جور و نبودن تعهد بیعت با آن ها بر ذمه حضرت(منتخب الاثر، ص 255)

3) آزمایش مردم بنابر فرموده موسی بن جعفر علیه السلام(بحار الانوار، ج52، ص 113، نوشته علامه مجلسی)

اما آنچه در نامه حضرت به شیخ مفید ( ره ) آمده و از علت های غیبت محسوب می شود و به رفتار ما شیعیان اشاره دارد ، همانا ناراحتی حضرت از رفتار ناشایسته برخی از شیعیان است.(همان، ص176)

بنابر این با یک انقلاب درونی و خودسازی ابتدا بایست به